top of page

Staij Wereldwijsdag

maandag 14 oktober 2024

Het programma

08:30 - 09:00 
Inloop met koffie en thee

 

09:00 - 10:30 
Plenaire opening in grote zaal, gevolgd door een lezing van Karim Amghar

 

10:30 - 11:00
Koffiepauze

11:00 - 12:30
Workshop ronde 1
Schrijf je snel in voor één van de workshops voordat de workshop van jouw keus vol zit!

12:30 - 13:30 
Vegetarische lunch

13:30 - 15:00 

Workshop ronde 2

Schrijf je snel in voor één van de workshops voordat de workshop van jouw keus vol zit!

 

15:15 - 16:30
Plenaire afsluiting door cultuurtolk Andy Oppong

16:30-17:30 
Napraten over de dag met een hapje en een drankje

De locatie

KIT Tropeninstituut

Mauritskade 63

Amsterdam

Bereikbaarheid

Tram

  • Vanaf Amsterdam Centraal Station: tram 14 – halte Alexanderplein

  • Vanaf Amsterdam Sloterdijk: tram 19 – halte Alexanderplein

  • Vanaf Diemen: tram 19 – halte Linnaeusstraat 1e van Swindenstraat

Auto/parkeren

Dichtstbijzijnde garage:

Q-Park Oostpoort

Polderweg 92

1093 KP Amsterdam

Vanaf de parkeergarage ben je met tramlijn 19 in twee haltes bij het KIT.

Het programma

08:30 - 09:00 
Inloop met koffie en thee

 

09:00 - 10:30 
Plenaire opening in grote zaal, gevolgd door een lezing van Karim Amghar

 

10:30 - 11:00
Koffiepauze

11:00 - 12:30
Workshop ronde 1
Schrijf je snel in voor één van de workshops voordat de workshop van jouw keus vol zit!

12:30 - 13:30 
Vegetarische lunch

13:30 - 15:00 

Workshop ronde 2

Schrijf je snel in voor één van de workshops voordat de workshop van jouw keus vol zit!

 

15:15 - 16:30
Plenaire afsluiting door cultuurtolk Andy Oppong

16:30-17:30 
Napraten over de dag met een hapje en een drankje

De locatie

KIT Tropeninstituut

Mauritskade 63

Amsterdam

Bereikbaarheid

Tram

  • Vanaf Amsterdam Centraal Station: tram 14 – halte Alexanderplein

  • Vanaf Amsterdam Sloterdijk: tram 19 – halte Alexanderplein

  • Vanaf Diemen: tram 19 – halte Linnaeusstraat 1e van Swindenstraat

Auto/parkeren

Dichtstbijzijnde garage:

Q-Park Oostpoort

Polderweg 92

1093 KP Amsterdam

Vanaf de parkeergarage ben je met tramlijn 19 in twee haltes bij het KIT.

Karim Amghar

Over Karim:

In onze samenleving blijkt de impact van de geboorteplek significant te zijn, een fenomeen
dat momenteel veel aandacht krijgt. Dat terwijl we opgroeien met de gedachte dat we in een
meritocratisch land leven. Maar wat betekent dit nu eigenlijk inhoudelijk? Kansenongelijkheid toont zich als een veelzijdig probleem, een meerkoppig monster,
variërend van voeding, pedagogisch klimaat, onderadvisering tot sociale en financiële
kwetsbaarheid. Karim Amghar, een ervaren onderwijsprofessional, auteur en
programmamaker, heeft persoonlijke ervaring met dit thema, voerde diepgaand onderzoek uit, schreef er een boek over en maakte er zelfs docuserie’s over voor de NTR NPO2. Als expert
op het gebied van diversiteit en inclusie zal hij deelnemers meenemen in zijn verhaal en zijn
onderzoeken.

 

Hoe kunnen we bijvoorbeeld de klas beschouwen als minisamenlevingen waarbij
wereldburgerschap centraal staat? Waarom voelen veel onderwijzers zich niet gezien terwijl ze een bijzonder belangrijke rol spelen bij het creëren van gelijke kansen? Wat is de relatie tussen diversiteit, inclusie en gelijke kansen in deze setting? En welke verbanden bestaan er tussen wereldburgerschap en gelijke kansen? Is kansenongelijkheid vooral een sociaaleconomisch vraagstuk, een etnisch vraagstuk, of een combinatie van beide in deze
context? Karim zal ingaan op de specifieke oorzaken en gevolgen van ongelijkheid en tijdens de interactieve lezing praktische handvatten bieden om hiermee in de samenleving aan de slag te gaan.

Meer weten over Karim? Ga naar zijn website voor meer informatie.

Andy Oppong

Over Andy:

Als elf jarige kwam hij naar Nederland, in een compleet andere omgeving dan Ghana. Op school spraken de docent en hij letterlijk en figuurlijk andere talen. Dat zorgde voor misverstanden en conflicten. Totdat een mentor als cultuurtolk optrad. Die positieve ervaring wil Andy anderen ook meegeven.

Werken met ouders die kinderen opvoeden tussen twee culturen gaat gepaard met uitdagingen. Om zowel kinderen als ouders vraaggerichte ondersteuning te bieden is een goede samenwerking en effectieve communicatie van primair belang. Het vraagt van professionals in het onderwijs (diepe) interculturele kennis en inzicht om in te spelen op de ondersteuningsbehoeften en duurzaam samen te werken. Taal is veelal de grootste belemmerende factor, meetbaar en zichtbaar, maar culturele aspecten —gedrag,
gewoonten, tradities—spelen zeker ook mee. Botsende culturele waarden, verschillen in
communicatiestijlen en wederzijdse onbekendheid kunnen zorgen voor onbegrip tussen ouders en onderwijsprofessionals.

Tijdens de lezing gaan we in op het begrip cultuur. Welke aspecten spelen daarbij een rol. Aan de hand van leerzame ervaringen, evt. casuïstiek en enkele theorieën krijgen deelnemers handvatten aangereikt om effectiever te communiceren met ouders afkomstig uit landen waar de culturele gewoonten erg verschillen van de Nederlandse.

Meer weten over Andy? Ga naar zijn website voor meer informatie.

 

bottom of page